Marcus Bønlykke er første A-rytter i 15 år med licens hos KCC

Marcus startede i foråret som førsteårs senior i C-klassen, hvor han lagde ud med at vinde og var dermed rykket op i B.
Her kom sejrene som perler på en snor, og Marcus manglede kun få point for at sikre sin adgang til den fineste række i Danmark. Herefter der var en længere løbspause i distrikt Sjælland.    

   


Da der igen kom gang i de sjællandske cykelløb, kradsede Marcus lidt flere point sammen, og var meget uheldig med punkteringer nogle gange, men her i weekenden vandt han endnu en massespurt, og Kalundborg CC's medlemmer kan nu glæde sig over at vi for første gang siden sæsonen 1999 kan se vores klubtøj vist frem der hvor det går allerstærkest.

For dem som ikke kender til de danske licensklasser, er den nemmeste forklaring at Marcus nu skal køre mod de bedste - inclusiv Tinkoff-Saxo's danskere når de kører løb på hjemlig grund.

Han skal også kæmpe med nogle af sine gode venner, idet Jonas Nordkroggaard og Mark Sehested (som ligeledes har trådt deres barnecykelsko i klubben) også kører i A-klassen, blot med licens hos henholdsvis Team ABC Elite og Team Trefor-Blue Water.
Vi er dog sikre at de 3 gutter altid vil kunne hente lidt hjælp hos hinanden, når der engang imellem er brug for det. 

Formanden

 

Ny kontroversiel regel fra UCI

Den internationale cykelunion har med virkning fra i dag søndag indført endnu en bemærkelsesværdig regel.

Fremover skal rytterne på protour- og worldtour holdene overholde en vægtgrænse, der bliver udregnet efter deres højde. Dette yderst kontroversielle tiltag har baggrund i sidste sæsons forsøg på misbrug af drikke-rygsække, som flere ryttere placerede på maven for at opnå bedre aerodynamik. Mest kendte navn er nok Frank Schleck, der brugte en camelbak foran på en kort enkeltstart i Criterium International 2011.

UCI har i forvejen en regel der skal forhindre dette, men sidste nye påfund i det professionelle felt er at tage på i vægt, for dermed at opnå den aerodynamiske form på maven anatomisk.

”Aerodynamik er i dag den faktor som vi ser flest mere eller mindre udspekulerede forsøg på at forbedre kunstigt. Men hos UCI har vi fingeren på pulsen, og er klar til at dæmme op for hvad end rytterne forsøger af krumspring. Vi vil absolut heller ikke tolerere at ende i en situation hvor verdens-eliten består af en flok overvægtige cykelryttere. Derfor indfører vi reglen med øjeblikkelig virkning”, udtaler UCI præsident Pat McQuaid til Cyclingnews.com.

UCI har på sin hjemmeside offentliggjort et skema med vægtgrænser, som rytterne fremover skal overholde. Grænserne bliver udregnet efter at rytteren maximalt må veje 60 % af sin højde minus 34 kg. Dette betyder eksempelvis at en rytter på 158 cm højst må veje knap 61 kg, og i den anden ende er vægtgrænsen for en rytter som Cancellara på 77,6 kg, hvilket faktisk betyder at den schweiziske tempokonge skal ned i vægt.

Reaktionerne fra cykelverdenen har indtil videre været sparsomme. Radioshack-Nissan-Trek’s manager Johan Bruyneel har dog sendt en pressemeddelelse ud hvori han skriver, at ”hans første tanke var at UCI nu var gået helt bersærk, men at han samtidig erkender at have bemærket at en del ryttere har virket større end han husker dem fra sidste sæson”.