6. Oktober    Dzhusali - Aral                   Dag: 284 km    Total: 6715 km

Den tunge beslutning var taget – de næste 2 etaper bliver til 1 dag i tog.
Var på stationen klokken 7:30, der stod et tog og prustede men havde lokomotivet i den forkerte ende. Stationsforstanderen tog mig under sine vinger og underholdt mig på sit kontor indtil billetlugen åbnede klokken 8.
Togafgangen var 14:04 så der var god tid til at tage tilbage på hotellet og få sig en lur. Gårsdagens omend mådeholdne vodkadrikning havde sat sine spor - dog heldigvis kun som træthed.

Kom i god tid til stationen og blev tiltalt af en iøvrigt velklædt fyr på 27 som tilsyneladende kedede sig. Han hang på stationen men skulle ikke med toget. Igen ærgeligt at jeg ikke kan en smule russisk. Jeg kom dog frem til at han arbejdede med brandovervågning på Baikanur, gik til kickboxing og kørte i egen bil. Da toget kom var han så flink at hjælpe mig cyklen på toget.
Jeg måtte af med en extrabetaling for cyklen på ca. DKK 20 som gik direkte i konduktørens egen lille private kaffekasse.

Vrøvle histore om Globemaster.

Hvorfor er det således at jo større et land er, des længere er der mellem turisattraktionerne. Se det er et spørgsmål som jeg har funderet lidt over og mener nu at have fundet svaret.
Det går helt tilbage til jordens skabelse. Entreprisen var efter licitation blevet givet til firmaet Globemaster, tidligere Masterglobe, tidligere Globepro og før det Herman Jensens eft. ved Bamse Jensen Aps.

Anlægsarbejdet gik i gang og som ved alle større projekter var der gode momenter og dårlige tider. Budgettet var under pres og tidsplanen usædvanlig kort som sædvanligt. Desuagtet oprandt dagen for afleveringsforretning.
Til stede var bygherren, bygherrerådgiveren og Globemaster.

Som en sidebemærkning skal nævnes at bygherrerådgiveren ikke var NNE Pharmaplan. Dette ellers velrenommerede firma er jo som bekendt et pharma-selskab som skyer opgaver uden for pharma segmentet og vil strække sig langt for ikke at få sig dem påduttet.
Afleveringsforretningen blev åbnet med en inspektion af projektet. Alle de store ting var iorden, positionering og fundering i rummet var perfekt.
Kloden var tilnærmelsesvis rund - ihvertfald klart indenfor specifikationen.
Da bygherren startede at gå lidt mere i detailer blev stemningen straks mere
anspændt. Alle landene var jo bittesmå og fyldte stort set ingenting på overfladen, hvor 99% var hav.
Efter indledende diskussion på site blev man enige om at fortsætte i det dertil allokerede møderum.
Stemningen under mødet gik fra anspændt over højrøstet til direkte ophidset. Kontrakter, regler og love blev hevet frem og citeret. Efter et par timer stod det imidlertid klart at Globemaster havde opfyldt gældende kontrakt. De i kontraktens stykliste specificerede: smukke skove, dejlige strande, dramatiske
kløfter, majestætiske bjerge, antallet af lande, osv. alt var leveret som ordret blot havde bygherren eller muligvis dennes rådgiver glemt i kontrakten at specificere de enkelte landes størrelse. Resultatet var at alle disse smukke scenerier var stakket op i meget små lande, ligesom kongeligt porcelain i en antikvitetsforretning. Der blev talt om kontrakt, god tro, ond tro og i det hele taget var stemningen ikke rar. Kulminationen kom da Globemaster hev et forslag op som beskrev en udbedringsplan, med en naturligvis betragtelig omkostning til følge. Mødet udviklede sig til skænderi som kun holdt inde da det blev klart at det var frokosttid.

Trykkede og med højt blodtryk bevægede mødedeltagerne sig til VIP spisesalen med maghoni-træpaneler og kongeblåt gulvtæppe. Som sædvanlig var maden superb. Menuen var sild og højtbelagt smørrebrød som blev skyllet ned med beherskede mængder øl og snaps. Da kaffe og chokolade samt røgvarer (husk det er meget meget lang tid siden) kom på bordet havde velværet ved livet gjort sin virkning og opponenterne passiarede livligt om forgangne problematiske og delvist fejlslagne projekterman havde udført sammen.

Tilbage i mødelokalet var man derfor alle indtstillet på at finde en pragmatisk løsning på disputsen. Efter en forholdsvis let diskussion blev man enige at Globemaster skulle sørge for et nærmere diffineret landareal uden beregning, som kompensation var bygherren instillet på at gå let henover den ellers lange mangelliste. Nu skal det dog også nævnes at manglerne i det hele var i småtingsafdelingen feks.

Pkt. 1: badevandet i Øresund er for koldt i december måned.
Pkt. 985: sandet er for varmt i Sahara,
Pkt. 6684: jordens indhold sprutter op i Island.

I ved alle den slags bagateller som enhver bygherre vil have men ikke betale for. Ud over at slippe let ud af mangellisten formåede Globemaster desuden at forhandle sig til merchandise rettighederne for en lang periode. Her er det traditionelt salg af globusser
der er den helt store kassesucces. At give disse ret indbringende rettigheder til entreprenøren kan synes som en falliterklæring fra bygherrens side, men dels var det hvad der krævedes for at opnå kompromis og dels, hvad der var helt godt tænkt af bygherren, købte han nemlig her en forsikring for at Globmaster
udførte den lovede udbedring. Jeg mener hvem vil købe en globus hvor alle landene er bittesmå, ligger i en klump og ligner ventilen på en blå badebold.

Nu er det jo ofte sådan at alle gode intentioner fra sådanne møder mister lidt af glansen når man er  tilbage i realiteternes vold og har en bundlinie at tilgodese. Det blev hurtigt klart for Globemaster at en total udbygning af alle lande til samme størrelse langt ville overstige rådighedsbeløbet og endda gøre indhug i den forventede og regnskabsførte profit. Man fandt derfor en løsning ved at strække landene hist og pist og stort set uden system. Billigt og effektivt, men uretfærdigt. Tag nu Bornholm for eksempel, denne lille ø var heldig og undgik udstrækning overhovedet, det er derfor at hvorend du vender dig har du de smukkeste landskaber serveret lige i den bedste sendetid, og det ved jeg for jeg har selv været der.

Danmark som helhed slap let henover strækningen – enkelte steder dog undtaget. Andre lande blev hårdt ramt, kontrakten skulle jo opfyldes. Australien er jo totalt udstrakt, en kystlinie med ingenting i midten andet end en stor sten. Kazakhstan blev også strakt - Vest-Kazakhstan mere en een gang, derfor er landskabet jeg kører igennem nu totalt fladt, fladt og fladt.

Efter denne udbedring gennemførtes endelig afleveringen og Globemaster startede produktion af globusser af vores nu smukke og næsten sexy blå planet (nu dog knap så blå som før) 
Salget gik strygende. Almindelige papglobusser, gennemskinnelige plastglobusser med en 25 watt pære indeni, træglobusser med hjemmebar osv.
Intet hjem uden mindst een globus. Globemasters indbringende rettigheder udløb ca. 1975 og det var trods mange forsøg ikke muligt at få dem forlænget.
Nye regler var trådt i kraft, var eneste tilbagemelding fra bygherren. Da der ikke stod en kapabel kapacitet i kulissen til at overtage Globemasters salgssuccess døde markedet derfor hen.

Det var simpelthen forklaringen på hvorfor stort set alle lande har lige mange seværdigheder men fordelt på et vidt forskelligt areal.
Tilbage står så kun spørgsmålet: er der der nogen forbindelse mellem illuminerede plast globusser, plast-sweizer kukure, stuespringvand og lavalamper. Jeg ved det ikke, men har en anelse. Hvis der er nogen der har hørt noget så send mig venligst en mail.

5. Oktober    Qyzylorda - Dzhusali      Dag: 173 km   Total: 6430 km

Havde en lang sludder med hoteldirektøren igår. Han er fra Tyrkiet og taler glimrende engelsk. Fortalte bla. stolt om at hotellet havde været fuldt booket med deltagere fra Peking-Paris rallyet for nogle år siden.
Det var sjovt at kunne svare at jeg lige havde mødt dem i dette års udgave.
Da jeg spurgte om en nem vej ud byen svarede han straks at hotellets bil ville guide mig ud af byen idag. Super service.

Der var således ingen problemer med at finde ud af byen og den rigtige vej mod vest. Pga. manglende skiltning og vejomlægning fik jeg dog ca. 16 km extra før jeg nåede dagens bestemmelsessted.
Hoteldirektøren havde anbefalet Hotel Almaty her i byen og bedst som jeg stod og fik kørselsanvisning af en taxichaffør troppede en politibetjent op og bad om at se mit pas. Han studerede det længe og bad mig til sidst med på stationen.
Jeg fik lov til at tage min cykel med ind. Så sad vi der.
Han talte ikke engelsk men blev ved med at sige Dzhusali no no.
Så spurgte han om jeg havde en advokat. - Næh, det havde jeg nu ikke og mente heller ikke det var nødvendigt. Så rodede han i et gammelt pengeskab og fandt en formular og spurgte om han skulle føre protokol.

Det gik rimeligt hurtigt op for mig at det primært var for at levere lidt lommepenge til ham at jeg sad der. Der var et rend ind og ud af kontoret, og da vi endelig var alene foreslog han at vi skulle være gode venner, mod et beskedent vederlag kunne han hjælpe mig. Nu kunne jeg vælge mellem at betale ham og få lov til at blive i byen i nat eller satse på at jeg rent faktisk havde lov til at være i byen og udfordre ham med risiko for bøde og at blive smidt ud af byen. Nu er det jo tæt på Baikanur (den russiske rum base med div. Atomvåben og raketter) så der kan jo rent faktisk være særlige bestemmelser her selv om man så måtte formode at skiltningen var bedre. Det korte af det lange var at jeg betalte ham – han forlangte 100 USD men jeg fik ham handlet ned til 10 000 Tenge som er knap 360 DKK.

Nu står kun tilbage at undersøge om der rent faktisk er særlige bestemmelser som han hævdede. Rikkes grundige undersøgelser på nettet tyder på at der var en kerne af sandhed i betjentens ord. For at undgå problemer har jeg derfor besluttet at tage toget til Aral som skulle være ude af sikkerhedszonen rundt om Baikanur.

Netop som jeg sad og var ved at færdiggøre vrøvlehistorien om Globemaster (kommer senere) hendad 10 tiden, bankede det på min dør. Det var gutter fra et band som turnerede rundt i Kazakhstan. Jeg havde hilst hurtigt på dem tidligere før deres optræden. De inviterede mig til sammenkomst på et af de andre værelser. Efter sidste punktum gik jeg derhen og havde en dejlig aften. Den stod på vodkadrikning i beherskede mængder, snak og en del musik som de spillede til ære for mig. Disciplinen vodkadrikning er iøvrigt forbundet med lange og følelsesladede skåltaler. En af gutterne ringede til sin kæreste som talte perfekt engelsk, hun oversatte så begge veje online. Hyggeligt og alt for hurtigt blev klokken næsten 1 og det var høje sengetid.

3. Oktober      Shieli-Qyzylorda                 Dag: 140 km Total: 6258 km 

Hvis jeg skulle have glemt hvordan det er at køre i modvind fik jeg en genopfriskning idag – det er hårdt. På næste træningstur i Kalundborg har jeg lovet mig selv ikke at brokke mig over vinden for det bliver i sagens natur jo en rundstrækning så der bliver vel rygvind på et eller andet tidspunkt.

Landskabet er fladt og brunt med græs og enkelte buske, men ikke så meget som et enkelt lille juletræ til at give læ.
Det er koldt om morgenen men varmer op til 30 – 35 grader i løbet af formiddagen. Holdt en kort pause som jeg bla. brugte til at afklæde mig min langærmede vintertrøje. Jeg smed den på oven på cykeltaskerne, satte mig i gruset, nød en cola og en Snickers og fortsatte. 3.5 km nærmere etapemålet kom jeg i tanke om jakken – shit. Der var idømt 7 km i dummebøde, jeg kunne dog glæde mig over at; jeg ikke havde kørt 4 eller 44 km før jeg vendte om,  jakken lå og ventede på mig samt en forrygende rygvind de første 3.5 km.

2. Oktober  Turkistan - Shieli                   Dag: 169 km   Total: 6117 km          
Det burde have været en let dag, men jeg sov dårligt og havde hovedpine meget af dagen.

Den utroligt ujævne og ru asfalt hjælper heller ikke til når man har en dag hvor man er disponeret for ondt i hovedet.
Min morgenmad var selvfølgelig ikke klar klokken 7 som lovet og der var ikke udsigt til snarlig servering så jeg kørte efter en gang musli med danskvand på værelset.
Ikke så meget at skrive om, blev som sædvanlig stoppet adskillige gange for en sludder, foto osv. Blandt andre en pensioneret tysklærer stoppede. Han var kørende i en Lada, stort set på hans egen alder, den burde ihvertfald også have været på pension. Bilen var  fyldt med bilhjul indeni og med en sæk korn på tagbagagebæreren. En statelig mand med klippet skæg, kosakstøvler og blå kalot. Vi knækkede et par tyske gloser sammen, hyggeligt.

1. Oktober    Shimkent - Turkistan          Dag: 167 km  Total: 5949 km

I går aftes lykkedes det mig  at gøre mig selv til grin. Havde fundet en fin restaurant og maden var da også ok. Det eneste der irriterede mig lidt var at brødkurven indeholdt ikke mindre end 5 endeskiver og intet andet. Jeg tog mig sammen og hidkaldte tjeneren og gav udtryk for min forundring. Efter en tids kommunikation indså hun at det talte ord ikke var vejen frem og spurtede derfor ud i køkkenet og kom triumferende tilbage med det korteste formfranskbrød jeg endnu har set, ca. 4 cm langt. Hvis du skærer et sådan brød op står du med to endeskiver – skakmat.

Om morgenen var den gal igen. Der var annonceret morgenmad fra klokken 7 – jeg var der på slaget men døren var låst og alt lys slukket. For at udnytte tiden rykkede jeg ud af værelset og fik pakket cyklen. Et kvarter senere var jeg tilbage og sad og ventede på betjening, men ingen kom. I stedet var der en gut som makkede med et tv. Jeg tiltalte ham lidt irriteret og bad ham speede op for jeg ville gerne afsted. Heldigvis kunne han engelsk så han kundgjorde at han også var gæst på hotellet, hvis jeg skulle fremskynde noget som helst skulle jeg gå i køkkent og råbe meget højt for de var meget dorske om morgenen. Skakmat igen og undskyld. Han tog det heldigvis fint og vi fik en sludder. Senere da han passerede mig på vejen hang han nærmest ud af bilen og ønskede god tur, fin fyr.

En lille lastbil med meloner stoppede, to mand hoppede ud og gav tegn til mig om at stoppe. De hilste på orientalsk vis med krydsede arme foran brystet og et Saalam Alejkum. De skulle lige høre hvem jeg var og vi passiarede lidt så godt det nu kunne lade sig gøre. Den ene sprang op på ladet og ville udsøge den bedste honningmelon til mig – jeg fik ham dirigeret hen til den mindste jeg lige kunne se. Efter foto startede de igen men blokkede bremserne 30 meter længere fremme. Den ene kom løbende tilbage med en vandmelon, den anden med 3 kugler (ligner marcipan snebolde hvis i kender dem) som var lavet af mælk, og så var de væk. Der stod jeg med 2 meloner og 3 mælkekugler. Kuglerne røg ud til højre, ikke lige min smag. Jeg fik spist knap halvdelen af vandmelonen og stoppede honningmelonen i tasken.

Jeg har funderet lidt på forskellen i samfundsopbyging mellem Kina og Kazakhstan. Det er jo ingen hemmelighed at folk i Kina med forbindelser og evner tjener styrtende på at udnytte den svage del af befolkningen på det groveste. Disse stakler knokler under slavelignede forhold for blot at opretholde et absolut eksistensminimum. Det er vel også derfor at jeg har været i Kina i næsten 5 år for at skumme noget af merværdien oparbejdet på denne måde, og der er vel næppe nogen der vender hjem efter lørdagsindkøb uden kinesiske varer i kurven. Jeg erkender at der er mange gyldige grunde til at være present på det kinesiske marked, vi kan og må ikke lade være men det undre mig at internationale firmaer som profilerer sig højt på social bevisthed og leverer jeg ved ikke hvor mange bundlinier i årsregnskabet ikke sætter spørgsmål til arbejdernes velfærd hos underlevererandør og entreprenører – men på den anden side: money talks, bullshit walks.
Jeg er ikke i tvivl om at der også her i Kazakhstan sidder folk i toppen og lever fedt af udnyttelse og korruption, men umiddelbart opfatter jeg landet her meget mere afbalanceret. Jeg har indtil nu kun set een tigger og der er ingen der i modsætning til i Kina klunser affald eller tabte bomuldstotter i vejkanten. Folk her er generelt ikke rige, efter danske forhold nærmere  fattige men det synes at de kan opretholde en acceptabel indkomst på en værdig måde. Med andre ord lader det til at spændet mellem rig og fattig er meget mindre her.

29. September   Taraz - Shimkent           Dag: 179 km  Total: 5782 km

Mødte en ung gut der var ude at træne på sin racer. Fik en lille sludder på hvert sit sprog, og jeg lærte at Jøgen Leth fuldstændig har misforstået hvordan man udtaler Vinoukorov, (kendt Kazakhstansk cykelrytter) det udtales Viiii-nuuuu-koo-rov

28. September    Merke - Taraz            Dag: 159 km      Total: 5603 km

Hurra - Bølge - Klapsalve

I tror mig muligvis ikke, men idag var der RYGVIND en frisk brise og iøvrigt dejligt vejr. Det er koldt om morgenen nu - 6 grader, men det varmer op til omkring 28° i løbet af dagen. Sidst på eftermiddagen køler det dog hurtigt af igen.

Blev overhalet af en hel masse flotte gamle biler - nogle få type Prins Joachim Cortina smadderkasse men de fleste var rigtige biler fra 30'erne og 40'erne. Flot svungne skærme og den helt rigtige snøftende, gryntende, savlende motorlyd. Nogle var ikke bange for at give gas, det var en fryd at høre en gammel åben sag i knaldgul lakering geare ned og lave en frisk overhaling. Da jeg nåede til Taraz var der en del der holdt ind ved en benzintank. Jeg fik en snak med en pressefotograf der var med i en spritny Landrover supportbil. Han bekræftede at det var Rallyet Peking - Paris som kørtes for første gang i 1907 (tror jeg nok) og i år for 4. gang ialt. De ældste biler, der var 2, var fra 1903. Jeg er jo lidt i underskud med at snakke, så jeg fik kun taget et billede, men jeg er sikker på at der er masser af billeder på nettet bare man gurgler lidt rundt.

Ellers ikke så meget - der sprang en eger, men det er jo ikke noget nyt, regner dog med at have nok i reserve. Havde også en punktering, bagdækket er nu efter ca. 5000 km noget tyndt, det er snart tid til at skifte til reservedækket der ligger i tasken og venter.

Sveske-youghurt. Kan man blive glad for at se en flaske sveskeyoughurt? Ja jeg kan, har altid været til den slags og fandt en købmandsforretning tæt på hotellet, velassorteret med alskens lækkerier, ost, brød og sveskeyoughurt - så kan en god dag dårligt blive bedre. I forretningen var der en pige der talte engelsk og jeg fik oversat "hagudda" som alle råber efter mig - det betyder såmænd bare "hvor ska du hen du".

27. September  Korday - Merke             Dag: 150 km    Total: 5444 km

Et smut gennem Kyrgystan eller Jacob og de 3 røghatte.

I Almaty faldt jeg tilfældigvis over en blog skrevet af cyklister der har kørt samme rute som jeg, dog modsat retning. (http://travellingtwo.com/resources/kazakhstan/tashkent-to-almaty) Her stod bla. at læse at man kunne slå et smut igennem Kyrgystan også uden Visa. Efter at have kigget lidt i kortene fandt jeg ud af at jeg derved kunne spare ca. 50 km. Ikke meget men ikke desto mindre een dag - jeg bliver jo nødt til at stoppe hvor der er mulighed for overnatning. Jeg overvejede lidt frem og tilbage - den extra dag kunne så bruges til sightseeing og afslapning - tiltalende. Det værste scenarie jeg kunne komme i tanke om var dog tilpas afskrækkende. Såfremt dem der havde skrevet på nettet blot havde været heldige og jeg blev stoppet i Kyrgystan ville jeg virkelig være i problemer - stoppet i et land uden visum og mit visum til Kazakhstan er et single entry - dvs. hvis jeg forlader landet kan jeg ikke komme ind igen. Hmm...hvo intet vover - keder sig, så jeg besluttede at tage chancen men ville dog lige spørge nogle lokale først. Da jeg kom til krydset hvor beslutningen skulle tages stoppede jeg og spurgte en tandløs gammel mand (han havde stort set kun hjørnetænderne tilbage, og kunne muligvis bruges som hulklipper på kontoret). Han var vældig flink og snart kom der et par andre gutter tilstede - alle sagde "niet problem" så jeg drejede altså til venstre.

Omkring krydset var der en del souvenier boder, med salg af skindveste, broderede tøfler, øl og vand. Jeg passerede nogle stykker og så i en af boderne sad der 3 gutter og råbte og vinkede at jeg skulle komme nærmere. Efter et par sekunders betænkningstid vendte jeg om og satte cyklen. Der sad de så sammen med den enes kone og søn på 12-13 år. De var i top humør og spurgte om jeg ikke ville have mad - jo tak - spejleæg, nybagt brød, gedeost og KAFFE. Spejlægget blev godt nok serveret på den samme tallerken og med samme gaffel som allerede havde været igang men jeg fik lempet ægget op på brødet - det smagte super. Jeg undrede mig lidt over humøret var så umanerligt højt, men kort efter kom forklaringen da een af dem begyndte at rulle en joint af en ordentlig klump stærk tobak. Nu går min grænse inden hash så jeg takkede pænt nej, til deres ros skal siges at de ikke pressede, kun spurgte høfligt en otte - ti gange om jeg ikke lige skulle have lidt røg til at køre videre på. Efter maden og opløftede af rygningen var det tid til opbrud, 2 af gutterne sammen med kvinden satte sig ind i den sædvanlige gamle Audi 100 og drog afsted. Det gav lidt stof til eftertanke, jeg håber virkelig det er undtagelsen at folk her kører rundt i en ordentlig skævert, der bliver nemlig kørt stærkt. Jeg tømte mit andet krus NES og takkede nej til det tredje - jeg ville også afsted. Den tilbageblevne tjekkede min cykel og spurgte om det var en gps jeg havde - jo det er det da - sådan en rigtig Sputnik GPS - da da (da da er russisk og betyder yep)  den får bare en stråle fra den nærmeste Sputnik og så ved man præcis der hvor man er. Så var det tid til afsked med  STOR BAMSEKRAMMER. Jeg spurgte ikke om jeg skulle betale, det ville have været at fornærme dem. Jeg blev iøvrigt også tilbudt en vandmelon, men takkede nej da jeg af erfaring ved hvor vanskeligt det er at rejse pa cykel medbringende meloner.

Turen gennem Kyrgystan forløb problemløst, vejen var en decideret transitrute - standsning og parkering var forbudt. Ialt blev det til ca. 50 km på Kirgisisk territorie af 3 omgange - det eneste der markerede en grænseovergang var pigtrådshegn der var ført helt op til landevejen. Der var dog en del militær med rigtige skydere der patruljerede og bemandede vagttårne.

Motivation vs. Fysik
Langtidsholdbarhed er ordet der gælder på denne tur. Jeg har efterhånden fundet ud af at det ikke nytter blot at lytte til den indre stemme der siger - det går godt, snup lige 100 km til. Det går i en uge eller så at køre hårdt på, motivationen driver dig videre, men lige pludselig en dag giver det bagslag. Motivationen er væk, fysikken er slidt ned og drys det hele med en gang hjemve, så sidder du i et dybt selvskabt hul som er uendeligt svært at komme op af igen. Mit visum til Rusland er først gældende 25/10 så jeg har masser af tid her, kan nå at være på grænsen på dagen blot med 100 km/dag i snit. Det gælder blot om ikke at tage for store bidder ad gangen og holde hvil selv om det ikke føles absolut nødvendigt, så bliver det ikke noget problem. Når den Russiske grænse er passeret er det dog en helt anden sag - det eneste der så er begrænsende faktor er sejlplanen Puttgarden-Rødby, men det er en helt anden snak, nu ved jeg at jeg skal passe på.

26. September  Korday - en jurt ved landevejen   D: 67 km T: 5294 km

En let dag - vågnede først 8:30 - morgenmad, en muslibar og et æble.
Fik pakket sammen, ejerinden ville ikke modtage betaling - så jeg gav hende en giga marsbar til datteren.
Træt i benene, så en 6 % stigning sved noget i benene.

Frokost omkring klokken 11:30 - der var engelsk menukort og der var sørme Frikadelki - det synes jeg lød enormt lækkert, og det er der nok også mange andre der har syntes, for de havde ikke flere. Til gengæld var der nudler og kødsovs som var ok.

Fandt et lille hotel her - 40 kr for en seng i et 4 mands rum - jeg spurgte om ikke jeg kunne købe alle sengene - det kunne jeg godt og så fik jeg 40 kr rabat, uden at spørge. 

25. September  Almaty - en jurt ved landevejen D:157 km  T: 5227 km

En bøvlet dag

Planen var at jeg idag skulle køre hele vejen til Korday ca. 220 km. Alt var pakket og klart til tidlig afgang, skulle lige spise morgenmad klokken 06:30 og så afsted. Der var dog en lille orm der gnavede - jeg havde ikke fået mit pas endnu. Jeg ringede derfor ned til receptionen klokken 6, næe de vidste ikke noget. Da jeg lidt senere kom ned fik jeg en historie om at myndighederne havde travlt og på trods af at hotellet havde rykket var passet ikke færdigt. Jeg har dog på fornemmelsen at hotellet simpelthen havde glemt at afhente passet, for klokken 09:30 kom der en taxichauffør med det. Der gik den tidlige afgang fløjten.

Det gik relativt let at finde ud af Almaty, selv om jeg tror jeg tog en lille omvej. Vejen var med fin og glat asfalt - som god dansk landevej.
Store bakker men ingen vind så alt rullede fint, og jeg kalkulerede med ankomst til Korday omkring 21:00 hvilket er fint. Jeg vil helst ikke køre meget senere, det er for mørkt og trafikken er tæt, tung og hurtig.
Da jeg manglede ca. 100 km blæste det dog kraftigt op, som sædvanligt modvind derudover er der et lille bjerg (500 højdemeter) som skal passeres. Her er temmelig øde så jeg begyndte at overveje at rulle soveposen ud i det fri istedet for at ankomme helt smadret midt om natten til byen for derefter at skulle finde hotel. Klokken 17:30 fandt jeg dog en lille jurt (rimer på surt - sådan lugter her) hvor jeg besluttede at rulle min pose ud, det ser ud som jeg kan få aftensmad her også, men ellers har jeg lidt muslibarer og chokolade.

Imorgen bliver så en let dag kun omkring 65 km. - iøvrigt få minutter efter jeg parkerede cyklen løjede vinden af - ikke helt men næsten, men den hviler sig vel også bare så vi kan være klar samtidig imorgen ;-(

23. September   Almaty

Mit pas skal stemples og da politiet holder fri idag bliver det lige til en dag mere her i byen. Det gør dog ikke noget, jeg trænger til et hvil på mere end een dag.
Gik i byen og fandt et par reserveslanger - heldigt.
På min vej passerede jeg et skilt med et billede af en hotdog - ind med det samme og hvad .... i montren lå også kager der i mistænkelig grad lignede Schulstads bake-off som vi køber hos købmanden hver Søndag.
Efter at have bestilt en hotdog og et stykke wienerbrød fandt jeg da også ud af at det rent faktisk er Schulstad der står bag. Rart at se at civilisationen breder sig.

Kagen var fin, ligeså god som i DK, bare lidt anderledes.
Hotdog'en var konstrueret helt rigtigt med sennep, ketchup, løg osv.
Pølsen lod dog lidt tilbage at ønske, de har tilsyneladende endnu ikke fundet den rigtige blanding af mel, fintmalet brusk, proteinpulver, farvestof og vand som giver den helt rigtige smag.
Ellers må jeg med skam erkende at jeg bare slapper af. Jeg ved at jeg burde fise fra museum til museum. Men jeg er træt lige nu og bruger tiden på afslapning og ikke så meget mere.

22. September     Chilic - Almaty    Dag: 139 km    Total: 5070 km

Ikke så meget at skrive om idag - var meget træt, selvom jeg ikke følte mig træt igår eller imorges. Har stadig ondt i højre achillessene som er hævet, det bliver godt med et hvil i Almaty.
Vejen er enormt bulet og ru hvilket gør turen hårdere end den burde.
Generelt om trafikken - der køres meget hurtigt på landevejene som ikke er særlig brede.
Jeg ankom til Almaty som er den største by i Kazakhstan. Jeg har kun et ikke særlig godt bykort der dækker centrum, samt en rød klat på gps'en - en blanding af held og en smule dygtighed bragte mig i den rigtige retning hvor jeg fandt hovedgaden - her var der et venligt par som i en stor Mercedes førte an til hotellet, tak for det (selvom jeg nok havde fundet det alligevel).

21. September   Zharkent - Chilic       Dag: 198 km      Total: 4932 km

Kom tidligt afsted - sad på cyklen klokken 6:30
Godt vejr - sol og frisk vind mestendels i ryggen. Overvejende fladt - vejene er dårlige - bulede med ru asfalt - derudover smalle og bilerne kører stærkt her.
Mødte efter 160 km et bundt slovaker på mtb - de havde tænkt sig at overnatte i det fri. Jeg fortsatte til et hotel der blev anbefalet pga. af indisk massage. Hvad er det? Det er såmænd massage af indere - der var en hel indisk familie.
Dejlig massage så jeg svømmede i olie derefter dampkasse og varmt brusebad.

20. September      Korgas  - Zharkent    Dag 41 km   Total 4733 km

Sov dårligt - spændt og en smule nervøs - hvordan skal det gå i Kazakhstan?Vågnede op til regn, fik pakket og gjort cyklen klar.
Gik i banken og vekslede mine RMB til USD - den lokale "Bank of China" havde ikke Tenge (den Kazakhstanske valuta) - det skulle man til Beijing efter - hvad de så end bruger Tenge til der.

Fik en sludder med et engelsk par som var på MC - de havde kørt fra Thailand via Laos til Sydkina, rundt om Tibet og var nu på vej tilbage. De ejede et rejseselskab der arrangerede MC ture rundt omkring, men de havde aldrig prøvet den nordlige silkerute som jeg følger, så den skulle prøves nu.

Jeg kørte op til grænsen og fik taget et par billeder og stillede mig i køen. Overgangen fungerer således at man lukkes ind til paspolitiet og tolden holdvis for at kontrollere menneskemængden inde i bygningen.
Der var masser af vekslehajer og derudover 6-8 bredskuldrede fyre der spurgte mig om et eller andet - jeg fejede dem af og holdt min kø. Den første sluse bestod af tre metalgitre som formede to 1 meter brede gange til en kontrolstation hvor passet blev overfladisk checket. Jeg stod nu i kødranden og så et virvar uden lige rundt om indgangen til slusen - folk klatrede over hegnet - selv ældre
damer, og nu gik det op for mig hvad det var de bredskuldrede fyre ville sælge mig. Hvis du betalte dem (hvad mange gjorde) skubbede de voldsomt vej gennem køen så deres klienter kunne komme først.
Det udartede sig naturligvis,  kvinder skreg hadefuldt, der var knytnæver i luften og en flink gut jeg havde stået og snakket med (så godt det kunne lade sig gøre) knaldede pludselig en ældre herre en på hovedet med sin taske, for at forhindre at gorillaerene skulle få ham foran.
Følgelig stod jeg længe der i køen og så hvordan den ene gruppe "pæne" rejsende efter den anden blev ført frem i køen med vold.
Stadig bagerst i koen kom 2 gorillaer hen og antastede mig igen - de luskede dog bort efter den største skideballe jeg husker at have uddelt.
Endelig efter ca. 1 times forløb kom jeg ind i suget fra indgangen - meneskepresset var enormt - og jeg kunne overhovedet ikke kontrollere hvor jeg gik. Et barn på 7-8 år blev grædende løftet op og bugseret over hovederne på folk ud af virvaret. Jeg selv bevægede mig baglæns foran min cykel som pludselig hang fast - totalt kaos.
Hvor ville det være let at klare problemet ved at sætte nogle ordentlige hegn til en ventebane hvor det ikke var muligt at snyde, men det er man åbenbart ikke nået til endnu.

Resten af turen over grænsen gik dog fint. Ialt tog det mig lige godt 2 timer at komme igennem. Jeg forsøgte at cykle igennem ingenmandsland, men måtte lide den tort at blive vist tilbage, venligt men bestemt (maskinpistoler er forholdsvis overbevisende), og måtte tage en minibus ca. 1 km.
Minibusserne er som mange andre biler her importeret brugte - så een mærket med "Grønbæk Service" (dansk tag og facadefirma)

I bussen snakkede jeg med en ung pige der sammen med sine forældre havde været en tur i Kina - hun anbefalede at stoppe i Zharkent istedet for Koktal som oprindeligt planlagt - hun mente ikke der var overnatningssteder i Koktal.
Fandt med lidt besvær et ok hotel - fik venligt hjælp af en ung fyr med Bjørn Borg kæde, Marlboro cigaret og en sigetring (?) på størrelse med onkel Aages. Gik derefter i byen for dinner og indkøb.
Så et skilt med cafe som tilsyneladende betyder restaurant. Da jeg kom ind var der bare en trappeopgang, men en fyr bedyrede at nede i kælderen var der cafe. Ned ad trappen og der var sørme et eller andet.
Det lignede ærlig talt en bodega fra halvfjerserne, båse med to bænke og bord imellem - et kunstigt træ og halvmørkt.
Jeg fik bestilt mad i blinde - men var heldig - først nudelsuppe med kødfyldte
nudler - lidt ligesom Won Ton soup men i mere europærisk stil med mindre nudler og mere kraft på suppen. Derefter kom der sammen med brød en urtepotte med låg. I potten fandt jeg oksekød, kartofler og lidt boullion - det hele dækket med et tykt ostelag - mums. Desværre havde jeg på det tidspunkt fået selskab af en lokal som begyndte dels at konversere på sit ekstremt mangelfulde engelsk og dels at fylde lokal cognac på mig. Han var egentlig meget flink, men at sidde og bælle klokken 3 om eftermiddagen og høre på at han var major i den Kazakhstanske hær, Russer fra Slovenien - eller Holland som han nogle gange hævdede - blev hurtigt belastende. Desuden beklagede han at hans engelsk var så ringe, men han talte flydende tysk og fransk - Dog når jeg tiltalte ham på fransk responderede udelukkende på tysk kun med et "Heil Hitler".

Det var definitivt på tide at bryde op - efter en pragtfuld frokost og 3 cognac flygtede jeg op i solen, købte frugt og vand på markedet og hjem til afslapning.
Er overrasket over forskellen mellem Kina og Kazakhstan - alt er anderledes. Husene minder mere om europæiske, trafikken er domineret af gamle Audier og Ladaer i de klassiske farver mat-rød, mat-blå, mat-grøn og flødefarvet med rustprikker. Maden er helt helt anderledes, dejligt med forandring.


18. September   Sayram Hu - Korgas      Dag: 89 km    Total: 4691 km

Vågnede 9:30 ved at en af de lokale bankede på glasdøren - han mente vist at det var på tide for mig at komme op.

Blev liggende lidt og nød udsigten over den smukke og store bjergsø.
Det var ikke lige sådan at komme ud af fiseposen. Temperaturen var præcis det samme indenfor som udenfor...5 grader.

Startede dagen med at lappe slanger - det viste sig at punktering nr. 2 skyldtes at den helt nye slange tilsyneladende har været pakket så ventilen har gnubbet hul - den 3. punktering var et lille hul men jeg kan ikke finde noget i dækket.

Fik opladet min GPS med strøm fra pc'en. Et æble, en lille youghurt og en muslibar og så afsted. Jeg nåede dog kun 5 km, så måtte jeg stoppe pga. en helt fabelagtig udsigt til sneklædte bjerge og dybe dale. Jeg øjnede en lille shop og supplerede min beskedne morgenmad med endnu en gang minutnudler.
Jeg indtog mine nudler på en skammel foran disken, der var ingen udsigt men til gengaeld læ.

Mange billeder senere tog jeg hul på den længe imødesete nedkørsel, det skulle dog vise sig at blive en sej tur. De første par hundrede højdemeter eller 3 gik planmæssigt og temperaturen kom op på 9 grader, men så kom jeg ind i et massivt tågebælte samtidig med at temperaturen faldt til 6 grader. Vejen var ikke færdig, man var nået præcis dertil hvor den gamle vej var blevet fjernet - totalt stenet og knoldet så jeg kunne ikke køre mere end 10 - 15 km/t. Jeg frøs og har tilsyndeladende tabt min ene vinterhandske igår. Trist, jeg må se at finde et nyt par.

Næsten nede blev vejret bedre og jeg fik langsomt varmen. Jeg passerede en hel karavane tyske oldtimer-biler, de gav thumbs up og jeg vinkede. Jeg kunne se på klistermærker på bilerne at de gjorde turen Bremen-Shanghai. Der var fine gamle BMW'er og Mercedes'er, en åben veteranbil med kludetag af ikke identificeret mærke samt en SAAB (jeg tror modellen hedder 96, det er ihvertfald sådan en cigarformet lille bil der siger ran dan dan og kan frihjule ned ad bakkerne)

Jeg ankom til et ok hotel ved 17 tiden. Nu er der ingen tvivl - imorgen bliver helliget hvile, tøjvask, læsning og lidt dagbogskrivning.

Det er helt vedmodigt men også spændende, Korgas er grænseby, jeg så overgangen mens jeg ledte efter et passende hotel (billigt, men med net-adgang hvis muligt), så nu er der kun ca. 2 km tilbage i Kina.


17. September  Jinghe - Sayram Hu           Dag: 153    Total: 4602 km

Langsom start idag efter gårsdagens strabadser.

Hårdt at komme ud af sengen - min motivation til at cykle var rimelig lav så jeg startede dagen med at undersøge muligheden for at afkorte den planlagte etape og fandt en by ca. 80 km fra Jinghe. Morgenmad på hotellet - brød med kødfyld. Kinesisk morgenmad bliver aldrig min livret.  Op på motorvejen direkte, ingen jordvej til mig idag.

Efter at benene kom igang startede en indre monolog mellem fornuft og motivation. Fornuften sagde tag en kort dag - motivationen sagde det er fedt at cykle og hvad du ikke kører idag skal du køre imorgen.

Frokost-stop på en tank, minutnudler. En nydelig dame kom og konverserede på godt engelsk. Hun sagde bla. "It's good you have a young heart"  Jeg glemte vist at skrive at det var en nydelig ældre dame!

Punkterede, første gang en sten har penetreret mit Marathon dæk. De er nok blevet lidt slidt, håber de holder et par tusind km endnu.

Ved det planlagte overnatningssted blev beslutningen taget - der var ikke nogle hoteller. Jeg kunne nok have fundet en seng men jeg vil helst finde et sted med bad, så tidlig aftensmad og afsted igen.

50 km med en gennemsnitlig stigning på 4% er faktisk rimelig hårdt med den tunge cykel. Efter 30 km stoppede jeg ved en lille restaurant/shop for at købe vand og æbler - villle egentlig kun have 1 æble men damen prakkede mig et helt kilo på, og hvad pokker...3 kr. Jeg spiste to, tog tre i lommen og smed resten væk da jeg ikke gad at slæbe dem op ad bjerget. En ung gut fortalte at der nu var 12 km til toppen - godt nyt - ikke så langt som jeg regnede med.
Efter 12 km fortsatte det opad og på et tidpunkt fandt jeg ud af at han nok havde ment 21 km - og så passede regnestykket igen. En lille nedtur selv om det gik op ad bakke.

På toppen fladede det ud og farten kom op - dog kun kortvarigt - så var der punktering igen.  Jeg havde sløset med dæktrykket i baghjulet og fik et snakebite ved at køre over en lille sten. Ikke flere reserveslanger der passede dækket (32C), så af med det gamle og på med mit nye reservedaek (35C) og slange. Glæden var dog kortvarig - få hundrede meter senere var den flad igen.
Nu var det ved at være mørkt - ikke så meget at tænke over, nyt dæk og ny slange. Et par flinke fyre fra en byggeplads i nærheden kom og lyste for mig med en kraftig lommelygte.

Så gik det i rask tempo på det flade stykke langs en flot sø som jeg dog kun kunne skimte i tusmørket. Jeg havde ca. 30 km så skulle der jfr. GPS'en være nogle hoteller. Efterhånden var det helt mørkt og jeg besluttede kun at kigge på gps'en for hver gang 20 biler havde passeret. Ialt passerede 114 biler på de sidste 20 km.
Ankommet til byen viste det sig ikke at være nogen by - og GPS'en var helt nede pga. kulden (5 grader). Efter at have varmet den op i en inderlomme kunne den lidt igen - 5 km og så til højre. Den ellers fine vej var forsvundet - nu totalt ujævnt og stenet - og hvad pokker...punktering igen. Med et par kilometer igen besluttede jeg at gå resten af vejen. På det angivne sted var der tilsyneladende ingen hoteller, men to jurter med glas parti og oplyst som en strandvejsvilla. Klokken var nu 22:30 så jeg bankede på et lille telt i nærheden og fik anvist den ene kæmpejurt med plads til ca. 30 personer for mig selv. Der var masser af rullemadrasser og tæpper så jeg lavede mig en seng af  3 madrasser, mit liggeunderlag, sovepose og et par tæpper ovenpå. Nåde lige at blive færdig med sengen og sprede mine våde beklædningsgenstande lidt ud på gulvet (glemte jeg at skrive at det regnede - selvfølgelig regnede det) så blev generatoren stoppet og alt lys forsvandt. Til alt held har jeg min pandelygte som idag fik sin debut.

Da jeg vågnede ved 3-tiden tjekkede jeg lige temperaturen, minus 3°, godt jeg fik bygget mig en varm seng.


16. September    Kuytun - Jinghe       Dag: 190 km     Total: 4445 km


Ingen terrænmæssige udfordringer men vind igen. Tilsyneladende er den fremherskende vindretning her i landet modvind.

Knækkede 1, måske 2 eger idag. Den første blev skiftet med det samme - 15 min så var jeg kørende igen. Det tager ligeså lang tid at tage tasker af og på som at skifte selve egeren. Efter det var blevet mørkt hørte jeg det karakteristiske smæld igen, men jeg er dog ikke sikker, for hjulet holdt sig pænt lige. Jeg gider ikke chekke nu for jeg har lige været i bad og er den knækket idag er den det nok også imorgen.Og iøvrigt er imorgen efterhånden blevet til idag.

Jeg har iøvrigt udviklet en lille teori om hvorfor egerne knækker. Stort set samtlige - om ikke alle - eger der er knækket, har siddet i baghjulet itræksiden. Voila!  De knækker ikke pga. min tyngde men pga. mit kraftfulde tråd ;-)

Igen viser det sig at kortet i min gps er uddateret. I stedet for at lede mig ud af byen endte jeg på Dong tyndskids marker - omkring 20 km særdeles ujævn grusvej før jeg igen fandt asfalt, men det var kun en stakket frist. Snart var vejen grus, de enkelte steder der var fin asfalt blev brugt til tørring af majs og solsikkekerner. Min gode gamle hovedvej G312 er simpelthen blevet lavet om til motervej, kun hist og her er der rester tilbage at køre på. Jeg har nok ialt kørt 110 km på grus idag, 50 km på motorvej og 30 på lovlig asfalt.
Normalt er politiet fløjtende ligeglade når de ser mig på motorvejen, men ikke her - de tog simpelthen aktion og dyttede ad mig når de passerede. Virkelig nidkære i tjenesten. Tænker på hvad de gør med de traktorer de møder på deres vej, for der var en del. Det samme? - eller haben sie andere metoden til den slags, blinker de med forlygterne måske?

Kørte i lang tid langs med motorvejen, men min respekt for lov og orden samt et højt pigtrådshegn (til tider også en jernbanelinie) afholdt mig fra at komme på. Jeg fandt dog til sidst en drænkanal under banen og en motorvejsbro over banen med højde som Mount Everest (nu fremmer overdrivelse jo forståelsen) hvor jeg kunne komme på - dog ikke uden af afmontere alle tasker - skråningen var simpelthen for stejl til at bære/skubbe cyklen op fuldt lastet.

Da der manglede omkring 20 km var jeg fuldstændig udsplattet og tyede til mit hemmelige våben - Red Bull. Nu kan man diskutere smagen på sådan en fætter - jeg er ikke begejstret - men fandt dog en forunderlig egenskab ved den idag. Den smager fuldstændig ens enten den går ned eller kommer op. Egentlig sjovt ikke? Tag nu cola... det smager - ja som cola naar det gaar ned, og som Red Bull når det kommer op. Tænk over det.

De sidste 10 km var heldigvis på landevej i læ for vinden - en lise efter at have siddet en hel dag og kæmpet i hylelyden fra vindens vej over cyklen. Ankom til hotellet ca. klokken 22.

Ingen dinner idag - for det første er jeg kun lige ved at genfinde min appetit, for det andet er restauranten her på hotellet lukket og jeg gider ikke gå ud for at finde et gadekøkken, og for det tredje har jeg lidt problemer med maven. Og nu er det sådan at hvis man spiser og der ikke kommer noget ud i den anden ende - jamen så må man jo nødvendigvis tage på og det er jo ikke meningen med denne tur...ok jeg napper lige en rosin fra tasken. (den var godt nok dårlig, joken, ikke rosinen den var fin, jeg snuppper lige en til)

Godnat (00:30)

PS: Det var en hård dag og ærligt talt ikke super sjov.

PPS: Der knækkede kun 1 eger idag.



15. September Shihezi - Kuytun          Dag: 99 km    Total: 4259 km

Ikke den mest begivenhedsrige dag - kort etape og stort set flad.

Kørte forbi områder/marker der var helt røde - og gættede på at det var chilli til tørring. Da jeg kom forbi et sted tæt på vejen gik jeg derhen og blev venligt modtaget af pebersvendene der. De ville forære mig sækkevis af chilli men da jeg via tegnsprog gjorde dem forståeligt at for megen chilli ville resultere i ild ud af såvel mund som bagdel grinede de og indså vel også vanskeligheden i at transportere 20 kg chilli på den i forvejen tungt lastede cykel.

Stoppede for lunch - nudler med kødsovs og en flaske vand 13 RMB - lidt dyrere her end længere sydpå.



14. September   Urumqi - Shihezi        Dag: 155 km      Total: 4160 km

Endelig tilbage på vejen efter en lang pause i Urumqi. Tiden blev bla. brugt til planlægning af den videre tur mens jeg ventede på visum til Kazakhstan, enkelte modifikationer på cyklen, handelsmesse og en vidunderlig 4-5 dages tur til Kanas - et smukt bjergområde 1 times flyvning fra Urumqi helt oppe under grænsen til Kazakhstan.

Dagen startede koldt med 12 grader, så det var også premiere på de lange bukser og vinterjakke som jeg netop modtog med posten

Lidt nedaf de første 25 km, derefter flat - sol og en mild brise i ryggen - perfekt. Ved middagstid var temperaturen steget til 23° så jeg kunne køre de sidste 50 km i korte ærmer.

Passerede et grimt trafikuheld - en mand var tilsyneladende blevet ramt af en lastbil og lå på vejen med en jakke over hovedet. Politiet var der og kravlede rundt på vejen med målebaand osv, mens en kødrand af mennesker stod og så på. Jeg så adskillige der stoppede bilen og gik hen for at glo, - men hvor var ambulancen? Den stakkels fyr fik bare lov til at ligge der omend han sandsynligvis var død.

Omkring 3 km længere fremme skulle en traktor med anhænger venstresvinge fra hovedvejen og krydse cykelstien - han holdt venligt tilbage for mig og en trehjulet mc (ikke helt almindeligt) - og blev torpederet bagfra af en lastbil - heldigvis kun med materiel skade.

På en tur som denne er lastbilchauffører ikke lige den erhvervsgruppe der generelt høster flest plus-point hos mig. Jeg overværede f.eks. også et uheld i Yemen. Kom gående efter indkøb langs hovedvejen G312 og hørte en lastbil totalt hænge i hornet. Nu er dytten og trutten jo mere reglen end undtagelsen her, men han blev ved så jeg vendte mig om og blev vidne til et uheld der underbygger min teori om at man ikke behøver at være helt normal her i landet for at erhverve lastbilkørekort. En lastbil med lang sættevogn bakkede ud på vejen vinkelret på kørselsretningen. Lastbilen der dyttede havde lige passeret mig og mente han lige kunne smutte udenom. Den anden chauffør mente tilsyneladende ikke at han skulle smutte nogen steder så resultatet blev et sammenstød.  Lastbilen på vejen var efterhånden helt ovre i venstre rabat men det var ikke plads nok så den torpederede den tvær-bakkende lige midskibs i ladet med et hult drøn. Helt ærligt - hvor dum kan man være. Til alt held var der ikke fodgængere i området som ellers nemt kunne være blevet mejet ned af der  kørte i rabatten.

Ellers en dejlig lunch pasta og koedret og the - 12 RMB.

Punktering igen forårsaget af en ståltråd formodentlig fra et nedslidt lastbildæk.
Er nu begyndt at køre i KCC tøjet, TAC (Tianjin Adventure Club) er jo et afsluttet kapitel for mig. Har overvejet foreneligheden af de stor hvide felter på trøjen og Daddy Cools håndvask, resultatet er tvivlsomt. Jeg har derfor indkøbt vaskemiddel i håbet om at det er mere effektivt end shampoo som jeg har anvendt til formålet siden turens start. I det mindste lugter det godt.

 

 28. August     Xiaoceohu - Urumqi          Dag: 128 km      Total 4006 km

27. August  Turpan - Xiaoceohu    Dag: 62 km    Total: 3879 km.

26. August  Turpan 

26. August Turpan

Venter på posten - vejret er dog bedre nu, fantatisk flot blå himmel og sol.

Ohh what a day - Kina knaser mellem tænderne.

25. August     Shanshan til Turpan          Dag: 103 km   Total: 3816 km

24. August    Hongshankou til Shanshan    Dag: 131 km   Total: 3712 km

23. August    Sandaoling til Hongshankou      Dag: 129 km   Total: 3580

22. August    Hami - Sandaoling      Dag: 94 km      Total: 3451 km

20. August    Xingxingxia - Hami      Dag: 198 km      Total: 3356 km    

19. August    Guazhou - Xingxingxia    Dag 158km        Total 3157 km

18. August    Yumen - Guazhou       Dag 142,00 km       Total  2999

Ikke det store - hjulene holder tilsynladende godt men nu brød den forreste bagagebærer sammen - blev dog repareret på en ½ times tid.
Let dag - frisk vind lige i ryggen og sol

17. August
- Dunhuang - Yemen med tog

17. August - morgen

16. August

15. August

12. - 13. August.

11. August      Jiuquan -Yumen   Dag 153.04 km     Total  2856.89 km

 8. Aug